Du har garanteret allerede hørt om det internationale flyselskab Ryanair samt alle de historier, der har floreret på internettet og i nyhederne. Ryanair har i den grad formået at splitte vandene i Danmark såvel som i udlandet. De glade kunder er for længst tyet til andre flyselskaber, mens Ryanair stadig kæmper med de utilfredse. Hvorfor dette er tilfældet, skal vi kigge på herunder, såvel som hvorfor Ryanair alligevel vinder stor succes blandt rejselystne danskere. Er du ikke bekendt med selskabet, så læs mere om flyselskabet her.
Hvor kommer succesen fra?
For at finde ud af, hvordan Ryanair har formået at skrive sig på adskillige forsidehistorier med utilfredse kunders klager i underrubrikken, skyldes til dels deres retmæssige succes i deres spæde opstart.
Visionen fra Ryanairs side har hele tiden været at udbyde billige rejser til kunder, der ville hurtigt frem i verden. Eksklusiv komfort kom til tider i anden række, men priserne for rejserne forblev de samme. Da denne nye måde at sælge rejser på kom på markedet, var danskerne ellevilde med ideen om billige flyrejser til fjerne destinationer.
Hvor gik det galt?
Dog er Ryanair siden hen blevet kritiseret både udefra af utilfredse kunder men også internt. Som nævnt før tilbyder dette flyselskab billige rejser, hvor komforten ikke altid bliver sat i højsædet. De billige rejser har da også medført, at lønningerne af flypersonalet ikke har været anstændige, og af denne grund er Ryanair også kendt for sine mange aflyste afgange grundet strejker. Der har altså været god grund til voksende mistillid til dette flyselskab, og klagerne fra de utilfredse kunder har været mange.
Hvordan er situationen i dag?
Tager vi temperaturen på forholdet mellem forbrugerne og Ryanair i dag, kommer vi ikke udenom, at deres billige rejser stadig besidder stor interesse fra de rejsende. Der er rigtig mange glade kunder at finde rundt omkring i lufthavnsterminalerne, og der er da heller ikke det samme høje niveau af mistillid længere. Der er længere mellem de kunder, der har oplevet aflyste flyafgange grundet strejke, og flere påpeger, at de små forsinkelser her og der ikke er noget at klage over, når nu billetterne er så billige at få fat på.
Ryanair har altså formået at sætte et omdiskutabelt ry op om sig selv, og deres billige flyrejser undskylder i flere henseender deres til tider utilstrækkelige service overfor kunderne såvel som de ansatte.