En backup, også kaldet en sikkerhedskopi, er en kopi af dine data. Grunden til, at man laver backups er for at sikre sig, hvis ens data skulle gå tabt. Formålet er, at hvis det går tabt, så at kunne genskabe ens filer.

Hvorfor er dette vigtigt?

Det kan være vigtigt at lave en backup i mange forskellige situationer. De fleste nu til dags, har mange forskellige filer liggende, på deres computere, mobiler, tablets, eller andet. Det kan for eksempel være billeder fra den sidste ferie, billeder gemt af forældre da børnene var små, eller filer gemt af en studerende der skal bruges til eksamenslæsningen. Det kunne også være virksomhedsfiler gemt af medarbejdere. Alle filtyper i ovenstående scenarier, har en hvis betydning, hvorfor filerne højst sandsynligt ville være blevet gemt i første omgang.

Man kan, af forskellige årsager, havne i situationer hvor filerne, på eksempelvis ens computer eller telefon, ville gå tabt. Et eksempel kunne være, hvis man taber sin telefon så den går i stykker eller, hvis ens computer, af den ene eller anden årsag, bryder sammen. I begge tilfælde ville det kunne betyde, at ens filer ville gå tabt. Derfor er det også nødvendigt at lave backups, således at du altid ville kunne gendanne, og dermed få fat på, dine filer igen bagefter.

Hvilken metode skal man anvende til at lave backups?

Der findes forskellige metoder at lave sikkerhedskopier på. Den traditionelle måde, er ved brugen af et USB-stik, eller en ekstern harddisk. Dette kan dog være et problem, da det hænder at de bliver væk, eller løber tør for plads. Derudover kan det være rart at kunne tilgå sine filer, fra forskellige enheder, uden at skulle medbringe sit USB-stik eller harddrive. Af samme årsag, findes der muligheder for at kunne gemme sine filer online, eller i ”skyen”.

Hvad er vigtigt ved valg af online tjeneste?

Når du skal vælge hvilken tjeneste du vil bruge, er der flere ting at lægge mærke til. Der er mange store og kendte udbydere, men dette er ikke altid den bedste løsning. Det er vigtigt først og fremmest at se på, hvor meget plads du skal bruge. På denne måde kan du nemmere finde frem til den løsning der passer til dig. Dette også fordi, at prisen for lagringen af filer også afhænger af mængden af filer. Har du ikke brug for så meget plads, vil det ofte være gratis. Hvis du har mange filer, eller det er erhverv, ville det ofte koste dig lidt. Dernæst, er det skønt at backup’en bliver foretaget helt automatisk, og synkroniserer mellem dine enheder. Så behøver du nemlig ikke tænke over selv at gøre det. Ydermere er det vigtigt at se efter, om den tjeneste du vælger har en stærk privatlivspolitik, så dine filer ikke bliver misbrugt. Hvis du har brug for hjælp, eller har spørgsmål, er det også meget rart, hvis den pågældende tjeneste har en kundeservice, som du kan kontakte. Hvis du gerne vil vide mere om hvordan du nemt kan lave en backup, og om gendannelse af dine filer, så læs mere hos https://onlime.dk/ .