Min ven er iværksætter. Det kalder han sig selv og det hedder det vist også nu om stunder. Han er i hvert fald selvstændig erhvervsdrivende og har en god lille virksomhed. Han fik for et par år siden en god idé, som ham knoklede dag og nat for det første års tid. Ham alene. Idéen blev ret hurtigt til virkelighed og det hele tog fart indenfor de første seks måneder.

Jeg har lovet ikke at røbe hvem han er, men efter godt et halvt årstid med fuld fart på, blev han nødt til at ansætte medarbejdere i firmaet. Han havde simpelthen brug for aflastning i dagligdagen. Opgaverne blev for mange og han kunne ikke følge med ene mand.

I dag, to år efter han fik idéen til sit iværksættereventyr, har han 7 ansatte i virksomheden og han regner med at udvide staben med 5 mere over det næste halve år.

En snak om lønudbetaling og administration

Min ven og jeg havde en snak forleden. Over en kop kaffe og en danskvand. Det var længe siden vi havde mødtes sidst, så gensynsglæden var stor og fortællelysten ligeså. Jeg fik lov til først at fortælle hvordan det gik i mit lille firma, hvor jeg kun er mig selv og et par freelancere, men kunne godt se på ham, at han brændte inde med noget.

Du ser lidt træt og spekulativ ud, sagde jeg. Ja, sagde min ven og fortalte hvordan det stod til.

Efter at have ansat en række medarbejdere til at aflaste ham selv og tage sig af nye kundeordrer, var der kommet en ny administrationsfunktion ind i virksomheden. De ansatte skal jo have løn og administrationen af det var hurtigt blevet en byrde, som også det almindelige bogholderi er.

Min ven kunne se, hvor meget tid der gik med administrativt arbejde og hvor lidt tid han havde til de reelle forretningsområder – og det han er allerbedst til. Jeg er hele tiden bagud, sagde han. Hvis ikke det er med momsregnskabet, så er det med lønnen. Jeg vil gerne lave det jeg er god til, men det har jeg ikke tid til mere, fortsatte han.

Jeg foreslog ham kækt at ansætte en regnskabsdame eller -mand, som kunne bogføre og ordne løn til medarbejderne. Så er problemet løst, sagde jeg til ham, men de overvejelser havde han naturligvis haft. I så fald ville det blive en deltidsbogholder, der skulle ansættes da virksomheden endnu ikke var så stor, at han kunne ansætte en fuldtidsmedarbejder til dette.

Han fandt løsningen på udfordringen med lønadministrationen

Men han havde fundet løsningen, sagde han med et skævt smil velvidende at min ekspertise udi regnskaber osv. netop ikke er på ekspertniveau. Man er vel ikke iværksætter for ingenting, indskød han og fortsatte: Jeg automatiserer og digitaliserer hele mit bogholderi og lønadministration!

Jeg tænkte straks, at han nu havde fundet på et eller andet smart, som han plejer. Inden jeg (lidt misundelig) nåede at gratulere ham med det fortalte han, at han havde fundet løsningen på internettet. Han havde søgt på nettet efter Revisor randers og var ad den vej kommet til firmaet bogfoering.dk, som har lavet en løsning, hvor alt bogføres automatisk og hvor lønadministrationen bliver varetaget af firmaet uden problemer.

Okay, sagde jeg, det lyder da smart. Måske skulle jeg også overveje det. Vi aftalte derefter at mødes i hans firma, så han kunne vise mig alle de smarte funktioner, og hvor nemt og smertefrit hans bogføring og løn kører nu.